Zeeuwse Kustmarathon, de mooiste en de zwaarste

We weten niet meer hoe het gegaan is, maar we hadden een date. Carlo en ik. We zouden samen de Zeeuwse Kustmarathon samen lopen. Online waren we elkaar al aan het klieren hier en daar. Maar onder de streep heb ik hem toegezegd: Carlo, ik beloof je: ik start met je en ik finish ook met je!

Omdat Zeeland nou niet om de hoek is had ik het plan om samen met mijn moeder en mijn beste vriendinnetje Maaike de dag daarvoor al af te reizen naar het Zeeuwse Land. Mijn moeder had een hotelletje geregeld. We hadden vrijdags mooi snel heen gereden en het hotel was zo gevonden. Wat een leuk hotelletje! Zomerlust. Heel erg vriendelijk en huiselijke binnenkomst en mooie schone nette kamers.

We hadden door het reizen best honger gekregen dus niet lang daarna gingen we Zoutelande in voor een heerlijke maaltijd.

zeeuwsekust15Na de heerlijke maaltijd zijn we vrij vroeg gaan slapen, we waren alledrie best moe van de reis. Ik geloof dat we voor 22.30 al sliepen. Het was pas 7.30, de volgende ochtend dat ik wakker werd. Een goeie nacht geslapen dus! Helemaal uitgerust en met een goed ontbijt gingen we richting Zoutelande waar ik werd opgepikt door de zus van Chris. Of ik een half uurtje eerder wilde komen. Nou dat begon goed. hahahaha. Na een beetje een rommelig afscheid met mijn moeder en Maaike gingen we richting Burgh-Haamstede. Aldaar trof ik weer allemaal bekende gezichten, waaronder mijn eigenste trainert Tiny.

zeeuwsekust9

Ik kreeg zo tussen neus en lippen even een veer in mijn reet gedouwd. Dat ik zo goed aan het trainen was en dat hij zo onwaarschijnlijk trots op mij was. Dat vond ik lief, ik zei hem dat door zijn trainingen het allemaal vanzelf ging. Ik hoefde er voor mijn gevoel weinig voor te doen. Lijfelijk natuurlijk wel keihard werken, maar ik doe het allemaal met plezier! En de mensen die mij een beetje kennen weten dat ik dat meen.

We gingen na alles ingepakt en klaargemaakt, geplast en gepoept te hebben richting de start. In de drukte van de menigte raakten we al gauw de meesten uit het oog. Gelukkig kon ik die lange goed in de gaten houden. Die verlies je niet snel uit het oog.

zeeuwsekust10

En hij mij trouwens ook niet met mijn schitterende shirt! Daar zou hij nog wel achterkomen. Meteen na het startschot gingen we op draf. Het liep in het begin zoals altijd hutje mutje. En ik geloof dat we nog geen kilometer verder waren of we hadden al drie keer gehoord vanaf de kant: hup Feyenoord!!!  Jullie moeten weten dat Carlo als het om voetbal gaat een Ajacied is!  Ik had hem beloofd bij hem te blijven, waarom zou ik het dan niet gezellig maken toch??? Ik kreeg vervolgens : bloedhond naar mijn hoofd geslingerd van mijn beste kameraad.

We liepen echt heerlijk en het ging super. We liepen mooi rustig tempo en we zaten allebei lekker in ons vel. Het eerste stukje strand was best te doen. Onderweg nog een paar keer John en Ans tegengekomen. Die als trouwe supporters ons voorzagen van een natje en een droogje. John die overigens die dag Abraham zag, maar toch ons wilde aanmoedigen. Wat een lieve mensen zijn dat toch!!! Vlak voor we de tweede keer het strand op gingen waarschuwde Carlo me al dat dat tweede stuk strand een dingetje zou zijn. We zagen John en Ans nog even en daar gingen we. Mul mul en nog eens mul. Het was hoogwater dus dat mulle zand was niet in te hardlopen. Toch maar naar de branding waar je telkens werd overspoeld door de golven die tot over je enkels kwamen met de nodige korrels zand.  Het is soms zo moeilijk te bepalen wat dan wijsheid is, ga je voor het mulle zand of ga je voor de branding??

zeeuwsekust11

Bij de branding schoot ik als een klein kind steeds in de lach, omdat het water er steeds aan kwam. Ik zei tegen Carlo: ik krijg de giechels en ik lijk net een klein kind.  We konden dit niet meer volhouden. Ik ook niet. Carlo kreeg het ontzettend zwaar en we besloten te wandelen. Hoe verder we kwamen hoe meer mensen we zagen te wandelen. Dit hield niemand vol. Te bedenken dat dit stuk strand zo’n 6 kilometer betrof. Er kwam werkelijkwaar geen eind aan dat k*tzand.

zeeuwsekust14

Eenmaal van het strand af hebben we eerst onze schoenen verlost van een paar kilo zand. Maar helemaal kom je er niet vanaf helaas. We pakten de pas weer op maar Carlo had een klap gehad van het strand. Hij had meer tijd nodig te herstellen. Hij zei tegen mij: ga jij maar hoor. Ik wilde daar niks van weten. Ik zei: zolang ik je niet hoef te tillen en zolang we binnen de 6 uur finishen, want ik wil die medaille, blijf ik bij je!

De tweede helft van de marathon was wel zo prachtig!!! Zoveel mooie klimmen. Telkens als we weer een klimmetje moesten maken vond ik het fijn om die even lekker op snelheid te doen zodat ik boven kon genieten van het prachtige uitzicht. Tijd was niet belangrijk. Dit was gewoon een prachtige marathon. Prachtige duinen!! Dit was echt genieten!

Voor het laatste stukje kregen we nog een slok cola van John en Ans en winegums. Had ik al gezegd dat jullie van goud zijn???

Carlo zag uit naar de doedelzakken want daar stond zijn maat Anne met een potje bier!!  En van verre zag hij ons al aankomen en riep naar Carlo met het biertje in zijn had.  En ja hoor:

zeeuwsekust3

Gelukkig liet hij nog een slokje over voor mij. De laatste paar 100 meter

zeeuwsekust

zeeuwsekust7

Laatste stukje over de dijk, de dijk af en naar de finish. Ik pak Carlo zijn hand en daar gaan we!

zeeuwsekust5

Mandy, een goeie vriendin vangt me op, en ineens krijg ik een microfoon in mijn mik gedouwd. Over mijn Feyenoordshirt, over mijn kuiten en over mijn tattoo. Slecht verhaal, en veel te moe.

zeeuwsekust6

Het zit er op, we hebben er 5 uur en 20 minuten over gedaan. Een persoonlijk record, want ik heb nog nooit zo lang achter elkaar gelopen.

zeeuwsekust4

Ik heb totaal geen spijt dat ik bij je ben blijven hangen lange!!  Ik heb een supertijd met je gehad ondanks dat we hebben afgezien. Het was me een waar genoegen. Ik ben trots op je, op je doorzettingsvermogen. Want je had het loeizwaar.

Garmin

x Tamara.

 

3 thoughts on “Zeeuwse Kustmarathon, de mooiste en de zwaarste

  1. Meerdere malen als supporter en 2 keer als loper bij deze marathon aanwezig geweest, dus ik weet wat jullie voor de kiezen kregen. Top uitvoering en super om dit met een maatje te doen, tijd is niet van belang. Wij vonden het gaaf om jullie en de vele andere bekenden en onbekenden aan te moedigen en van een natje en droogje te voorzien.
    Tot snel xx

  2. Wat een super geweldig verslag zeg, en wat een ervaring weer rijker zeg! Ik ga deze keer de dorpskeant Nijs Beetster bestoken met je algemene inleiding om straks trots met je mee te mogen lopen met he Ta-marathon. Die algemene inleiding vind ik toch wel als ik even google?

    Keep up the great work of body and soul!

Geef een reactie

