De Slachte Marathon 4-6-2016

Op zaterdag 4 juni 2016 had ik de afspraak gemaakt met mijzelf en met mijn moeder. We zouden de Slachte Marathon lopen. Het was wel een rare datum, het was namelijk de sterfdag van mijn vader wie in 2013 het leven liet. Toch wilden we er beiden voor gaan en we schreven ook in. Snel opperde Tiny dat hij een leuk gezelschap wilde vormen om gezamelijk de ruim 42 kilometer te gaan draven! Mijn moeder zou hem overigens wandelen. Waar ik overigens ontiegelijk veel bewondering voor heb. Ik ben in ruim 4 uren klaar terwijl mijn moeder het dubbele aan tijd kwijt is.

slachte1

Onze start zou om 6.30 uur plaats vinden. Opzich valt het wel mee, maar als je terugrekent moet je toch eigenlijk best wel vroeg uit de veren. Dus om 3.00 (ja je leest het goed!) stond mijn wekker gezet. Het vroeg naar bed gaan ging hem niet worden dus ik lag toch om 22.30 plat. Uiteindelijk sliep ik denk ik rond 0.00, na eerst anderhalf uur plafonddienst. Toen de wekker ging stond ik wel vrij gemakkelijk naast mijn bed. 2 koppen koffie en een smoothie moest ik naar binnenproppen. Ik heb ook nog een paar ballonnen opgeblazen want mijn chauffeur: Daniël Ypma was deze bijzondere dag ook jarig! Hij was ook behoorlijk verrast toen ik om 4.00 ’s ochtends hem met ballonnen en een verjaardagsknuffel begroette. We reden vrij vlot naar Raerd, aldaar kwamen we wel in een file met mededravers terrecht. En dat op de vroege ochtend. Wat doen al die mensen daar op de vroege ochtend zou je denken. Doordat het zo geregend had de avond ervoor was heel het parkeerterrein en grote drassige bende geworden. Ze moesten het veld bedekken met allemaal platen voor de auto’s. Vandaar dat het zo lang duurde.

Daniël en ik zaten ook meteen in de goede bus. Want de buschauffeur nam eerst een verkeerde afslag en daarbij vond hij het ook moeilijk om te schakelen. Ik was natuurlijk ook best wel een beetje zenuwachtig dus ik kon dat er allemaal niet bij hebben die spanningen. Bij de start aangekomen zag ik Tiny al vrij snel. Ik moest alleen nog heel nodig plassen. Maar daar stond een gigantische rij voor de wc’s en de start kon ook elk moment beginnen dus ik stap uit de rij en ga om het hoekje van de loods wel zitten. Als marathonloopster verlies je op een bepaald moment al je gene en je zit allemaal in hetzelfde schuitje. Als je moet, dan moet je! En dat lucht op!! Daarna ga ik snel naar mijn gezelschap en wachten we op het startschot!!

Ook misschien wel leuk om te vertellen. Omdat het mijn vaders sterfdag was, leek het me mooi om op die dag mijn vaders Sparta shirt aan te doen. Wat zal hij trots zijn!! Het shirt was veel te groot en ontzettend warm, maar ik deed het met liefde. Ik wist waar ik het voor deed!

Een paar minuten na half zeven ging het startschot. We moesten eerst door een schuur om vervolgens over de startmatten te gaan! Daar gingen we, Tiny, Jos, Kitty. Wendelien en ik! Een leuk groepje rond om Tiny! Onze trainer! Al snel waren we Wendelien kwijt die als een speer ging. Wij bleven hangen op rond 6,10 per kilometer. Dat vond Tiny een mooi tempo. Het liep echt vanaf het begin  al lekker. Onderweg kwam ik John de Boer nog tegen die met zijn selfiestick in de weer.  Alhoewel ik net geplast had voelde ik toch weer dat ik weer moest. Soms word ik niet goed van mezelf. Vaak gaat het gevoel wel weer weg maar dat ging deze keer niet gebeuren. Dus zodra ik een dixie zag ben ik even snel gegaan. Dat lucht op zeg!! Tiny wachtte me nog op, en heel snel hadden we de groep weer opgezocht. Wat een mensen al zo ’s ochtends vroeg. Onvoorstelbaar! Al vrij vroeg in het begin hadden we de hoge brug. Daar stond een file voor omdat je stapsvoets op en af van de brug moest. Vooral het af schijnt erg glad te zijn.

slachte2

Rond 20km moeten we Jos laten gaan, hij houdt het tempo niet vol. Dat geeft niet, het is ook warm. Ik krijg hardverwarmende reacties op mijn sparta shirt. Niemand heeft natuurlijk in de gaten waarom ik het draag maar elke keer als ik SPARTA hoor steek ik mijn hand in de lucht! (voor jou papa!)

slachte3

Na 25 km komen we Wendelien tegen. Wendelien heeft het zwaar. We lopen een tijdje op en ineens schiet ze in de berm. Ze moet overgeven. Ik heb het zo met haar te doen. Maar wat doe je eraan? Het voelt niet goed, maar toch loop je door. Ze wordt wel opgevangen, en jij moet door. Rond 28 kilometer halen we Dick Pluim in die rent onder de naam Esther. Hij besloot last minute nog even een marathon te lopen. Wat ik waanzinnig knap vind! Hij zegt rustig aan te doen en de marathon gewoon gaat uitlopen, op karakter!  Daar staat Andrina ineens aan de kant! Daar krijg ik energie van! Inmiddels zijn Tiny en ik alleen nog over. Kitty heeft een tandje terug gedaan en loopt samen met Mettje verder.

slachte4slachte5slachte6slachte7

Doordat ik Andrina zag, was ik ongemerkt gaan versnellen. Tiny sluit trouw aan en doet alsof zijn neus bloed. We lopen zo een tijdje zwijgzaam naast elkaar. Ik merk aan mijn hartslag dat ik iets te hard ga. Voorzichtig zeg ik tegen Tiny: van mij mogen we wel een beetje langzamer lopen hoor?? Zegt Tiny droog: wat ben ik blij dat je dat zegt!! Dus we gaan weer een stapje terug. En dat loopt een stuk ontspannender. Het is ook bloedheet! Ik benut de drankposten ook goed, die na de 20km om de 2en een halve kilometer zijn. Echt chapeau voor de organisatie! Rond de 35 kilometer komen we Robert Jan tegen, die heeft het ook zwaar en loopt hem op karakter uit. Zijn hartslag is ook torenhoog!  Tiny houdt het tempo op een gegeven moment ook niet meer vol en zegt te moeten wandelen. Hij sommeert mij lekker door te lopen, dus dat doe ik maar braaf. Samen met Robert Jan, maar hem moet ik ook loslaten en het laatste stuk moet ik echt alleen afmaken. Ik zie steeds meer mensen wandelen. Het is echt bloedheet, maar ik draaf door. Op een gegeven moment zie ik een F.C. Heerenveen shirt. Ik versnel even en zeg: ik haal je even in, vind  je niet erg he??? Hij: eigenlijk wel, maar ik kan je niet bijhouden helaas. hahahaha.

De laatste kilometers duren lang, heel erg lang!! Het is best zwaar in je eentje, dat laatste stukje. Eindelijk is daar Raerd!! Euforie all over!! Nog even een high five met Froukje die in de laatste bocht staat.  Ik steek beide handen in de lucht en richt me tot de hemel, deze is voor jou papa!

slachte8

Over de finishlijn word ik overmand door emoties, mijn adem zit hoog en een aardige jonge man haalt me naar de kant, vraagt hoe het met me gaat. Ik wil antwoord geven maar ik kom niet uit mijn woorden omdat ik niet weet hoe ik moet ademen. Hij legt een koude spons in mijn nek en geeft me wat zoet drinken. Eenmaal bekomen leg ik hem uit waarom ik zo emotioneel was en bedank hem vriendelijk voor zijn goede zorgen.

10 minuten later dan ik komt mijn trainer ook binnen. Hij had last van kramp, hij had het ontzettend zwaar. Het was ook een ware veldslag.  Ik trakteer hem op een kopje koffie en we kletsen nog wat.

slachte9

Niet lang daarna gaat Tiny huiswaards, hij moet nog helemaal naar Brabant reizen. In oktober gaan we elkaar weer zien, tijdens ons volgende avontuur de Zeeuwse Kustmarathon.

Dank je wel lieve Tiny, ik ben zo blij met jou als trainer. Je haalt het beste in mij naar boven!

Als Daniël is gefinisht, wil hij nog even wachten tot zijn vader, die zijn marathon debuut maakt, over de finishlijn is. Samen met zijn moeder zien we hem finishen! Hij heeft de limiet niet gehaald maar hij krijgt gelukkig wel een blokje!!

slachte11slachte10slachte12

Mijn moeder is ook gefinisht samen met haar vriendin Alie!

 

4 thoughts on “De Slachte Marathon 4-6-2016

  1. Wat een prestatie Tamara, en dat met die hitte. Wat een leuk verhaal is het geworden. PETJE AF voor jou en je mama. Zo’n prestatie op zo’n beladen dag

  2. Zoals gewoonlijk weer een mooi en ontroerend verhaal geworden. En natuurlijk een puike prestatie. Ook een knappe prestatie van Tiny, eigenlijk van iedereen. 😉

Geef een reactie

